Crayon Consulting logo

Anja og Elisabeth hjelper virksomheter med å lykkes med endring

Hva gjør en Management Consulting-konsulent og hva skal til for å lykkes? Anja Jackson og Elizabeth Matre-Aas hjelper virksomheter med å effektivisere, skape verdi og realisere gevinster. I denne artikkelen gir de et innblikk i sin arbeidshverdag, erfaringer, refleksjoner og tips til deg som er nysgjerrig på en konsulentkarriere.

10.04.2025

Lesetid: 6 min

Elizabeth og Anja, konsulenter i Management Consulting på Oslo-kontoret

Elizabeth og Anja jobber i skjæringspunktet mellom teknologi, prosess, mennesker og strategi i Management Consulting. Management Consulting, eller strategi -og ledelsesrådgivning på godt norsk, er en avdeling og et fagområde i Crayon Consulting som bistår store og små kunder, på tvers av bransjer, gjennom omstilingsfaser. Enten det er å endre arbeidsmetoder, effektivisere organisasjonen med nye systemer, eller finne smartere måter å drive virksomheten på.

Kort om Elizabeth Matre-Aas bakgrunn 

  • Mastergrad i økonomi og administrasjon med spesialisering i kommunikasjon- og designledelse fra Handelshøyskolen i København
  • Bachelor i internasjonal markedsføring fra BI og York University i Toronto
  • Sertifisert innen mangfold- og endringsledelse
  • Bred erfaring innen designdrevet innovasjon og digital transformasjon
  • Gründet eget selskap innen design

Kort om Anja Jacksons bakgrunn

  • Bachelor of Science, Arizona State University med spesialisering i logistikk og internasjonal business
  • 20 års erfaring fra konsulenthus som Accenture og Devoteam
  • Tidligere prosjektleder i NorgesGruppenData
  • Tidligere leder i Den Norske Opera & Ballett
  • Spesialisert innen prosjekt- og programledelse, organisasjonsutvikling og prosessledelse

Skaper verdi gjennom endringsledelse og forretningsutvikling

Med endringsledelse og forretningsutvikling i fokus har prosjektene Anja og Elizabeth er involvert i, ofte mål om å oppnå effektivisering og gevinstrealisering. Dette gjøres ved for eksempel å hjelpe kunder forstå verdien av data, bruke kunstig intelligens i å forenkle og forbedre arbeidsprosesser og ta ut potensialet i forretningsverdi.

"Endring handler om enkeltindividene og forstå de enkeltes behov, for så å møte disse på best mulig måte i hvordan vi leder prosjektene." sier Elizabeth. “I min rolle er det viktig å alltid ha det strategiske perspektivet, løfte blikket og få folk med på en endringsreise.”

Elizabeth har sin styrke innen endrings- og gjennomføringsledelse, hvor hun bruker design thinking-prinsipper for å fasilitere gode prosesser og hjelpe virksomheter med å skape reell verdi:

Jeg hjelper kundene våre med å gjennomføre strategi og endring, se muligheter og bidra til verdiøkning i form av effektivisering, gevinstrealisering, forretningsutvikling og innovasjon. Samtidig har jeg alltid et ønske å om hjelpe kunden til å se potensialet og verdien av mangfold, som de ofte har, men ikke alltid er så bevisst på.

Elizabeth Matre-Aas portrettbilde

Elizabeth Matre-Aas

Konsulent, Crayon Consulting

Felles for Anja og Elizabeth er deres evne til å skape verdi for kundene ved å lede komplekse endringsprosjekter. Anja jobber med implementering av nye systemer og funksjonalitet, der hun hjelper kundene med å redesigne arbeidsprosesser for å sikre en mer effektiv drift:

"Jeg hjelper ofte kunder med å innføre nye systemer og funksjonalitet for å sikre at deres arbeidsprosesser blir så effektive som mulig. Dette innebærer ofte at prosesser må redesignes, og resulterer i at kundene får nye måter å utføre arbeidet sitt på. Da er det viktig med god endringsledelse!" forteller Anja. “Verdien som skapes i slike prosjekter er kostnadsreduksjoner forbundet med automatisering og effektivisering av arbeidsprosesser”.

God endringsledelse er en rød tråd for å hjelpe kundene med å lykkes og begge understreker viktigheten av å forstå menneskene i organisasjonen for å lykkes med endring.

Elizabeth og Anja i en hyggelig samtale som to gode kolleger

Elizabeth Matre-Aas og Anja Jackson, konsulenter i Management Consulting

For bedre arbeidshverdag, samfunn og forretning

For Elizabeth er det spesielt givende å hjelpe kundene med å oppdage potensialet i virksomheten sin de ikke har sett før:

"Jeg opplever det meningsfylt å hjelpe kunder se potensiale og verdi i det de kanskje selv ikke er bevisst på, men som kan forbedre både hverdagen og forretningen. Ikke bare for den enkeltes jobbhverdag – men også for samfunnet. Tenk så mye vi kan spare ved at vi forenkler og effektiviserer viktige prosesser i for eksempel offentlig forvaltning. Det gagner alle, og oppleves selvfølgelig spesielt meningsfylt å jobbe med.”

For Anja er det spenningen som ligger i endringer som gir energi i konsulenthverdagen: “Endring er veldig spennende for det gjør så mye med mennesker, både i positiv og negativ retning. Det er nok dette som trigger meg aller mest ved å være konsulent.”

Vær nysgjerrig, åpen og fleksibel

Som konsulent i Management Consulting er ingen dager like. Begge beskriver en arbeidshverdag preget av ulike aktiviteter for og sammen med kunder, møter, salgsarbeid, fagutveksling og samarbeid med gode kolleger internt.

Elizabeth trekker frem viktigheten av relasjonelle ferdigheter som kundens rådgiver, da tillit og god kommunikasjon er grunnleggende for å drive frem vellykkede prosjekter:

“Noe av det viktigste er å være åpen, nysgjerrig og fleksibel, tror jeg. De relasjonelle egenskapene er kanskje viktigere enn man skulle tro. Det å komme i kontakt med folk og gjøre seg fortjent til tillit er alltid et godt utgangspunkt for et hvert prosjekt og enhver langsiktig kunderelasjon.”

Anja understreker at konsulenter har stor frihet, men at det krever evnen til å balansere mellom kundens behov og interne forpliktelser:

Som konsulent har man mye frihet, og det er viktig å bruke denne friheten på best mulig måte, og sikre at man gjør en god jobb for kunden samtidig som man skal rekke å samarbeide godt med kolleger. I tillegg er man nødt til å være komfortabel med endring, da dette er kjernen i det å være konsulent.

Anja Jackson portrettbilde

Anja Jacksom

Konsulent, Crayon Consulting
Anja og Elizabeth deler hva som skal til for å lykkes som konsulent og jobbsøkertips til en gruppe studenter

Anja og Elizabeth deler om konsulentrollen og tips til NTNU-studenter på bedriftsbesøk hos Crayon Consulting

Variert hverdag med samarbeid og fag

Når vi spør om hvordan er det er å være konsulent i Management Consulting hos oss svarer Anja og Elizabeth sier de begge trives i sine konsulentroller som gjør at de får treffe og bli kjent med interessante mennesker og virksomheter:

“Livet som konsulent i Crayon Consulting er veldig spennende. Jeg får mulighet til å møte en rekke nye mennesker, og blir kjent med et stort antall virksomheter som jeg ellers ikke ville blitt kjent med dersom jeg hadde jobbet i en linjeorganisasjon. Og så har jeg utrolig mange hyggelige kolleger!” - Sier Anja.

Elizabeth trekker frem læring og nye perspektiver som gir henne glede i arbeidshverdagen:

“Jeg trives veldig godt, elsker å fordype meg i fag, lære nye ting – om for eksempel data og KI som mine kollegaer er noen av de beste på i landet. Også er jeg jo alltid nysgjerrig på nye kunder og nye bransjer, så da passer det meg bra å jobbe med et så bredt spekter av kunder og utfordringer som vi har her i Crayon Consulting.”

En spennende karrierevei

I Crayon Consulting er samhold og faglig utvikling sentralt. Konsulentene jobber tett sammen for å løse komplekse utfordringer og skape reell verdi for kundene. Variasjonen, muligheten til å lære nye ting og samarbeidet med dyktige kolleger er noe som gjør denne karriereveien ekstra spennende.

Er du interessert i å vite mer om hvordan det er å jobbe hos oss? Sjekk ut karrieresiden vår her.