Crayon Consulting logo

Hvilken verdi skal dine data skape for virksomheten i 2022?

Håndtert riktig, utgjør dine data en stor verdi for virksomheten. Gjennom å synliggjøre, tilgjengeliggjøre og skape innsikt i data får medarbeiderne bedre grunnlag for å ta riktige beslutninger. Prosesser effektiviseres, nye muligheter skapes og konkurransefortrinn utvikles.

Denne artikkelen ble publisert av Inmeta før navnebytte 1.1. 2025

02.02.2022

Lesetid: 3 min

Frank Kjærvoll, avd. leder for data innsikt,  Henrik Slettene leder for AI og Maria Sæther avd. datainnsikt Trondheim

Inmeta har solid erfaring i å bistå virksomheter med digital innovasjon.

– Det skjer et stort skifte i markedet nå. Stadig flere virksomheter går fra
tradisjonelle løsninger til å flytte alle dataene sine til skyen, forteller Frank
Kjærvoll, avdelingsleder for datainnsikt og BI i Inmeta.

Rigg deg for mulighetene i skyen i 2022

– Mange ledere kommer til oss og ber om råd. De har en løsning som fungerer ok, men som er kostbar å drifte og vedlikeholde, og begrenser mulighetene for å utvikle nye konkurransefortrinn. De har behov for å modernisere. Med skyteknologi åpner det seg helt nye muligheter med data og AI. Et av de viktigste grepene som bør gjøres i 2022 er
å starte skyreisen hvis man ikke allerede har gjort det, anbefaler Kjærvoll.

Ta eierskap til dataene dine

Økt bevissthet om data som strategisk verdi er en klar trend, opplever Henrik Slettene, avdelingsleder for kunstig intelligens i Inmeta i dialog med selskapets kunder.

– En trend vi ser inn i 2022 er en økende interesse for å utnytte selskapets
ustrukturerte informasjon, det vil primært si dokumenter, tegninger, bilder
og video bedre. Det ligger utrolig mye kunnskap i disse kildene og den er ofte vanskelig å utnytte. Bruk av kunstig intelligens for å lese raskere, forstå
innholdet bedre, se sammenhenger og trekke bedre slutninger representerer enorme muligheter, og det er kanskje på dette området utviklingen går raskest akkurat nå, fortsetter Slettene.

Viktige steg til datadrevet innovasjon

Kollega Maria Sæther, avdelingsleder for Inmeta’s solide fagmiljø innen datainnsikt og BI i Trondheim, legger til at virksomheten må ha et økosystem for å håndtere all tilgjengelige data. Dette innebærer løsninger for å ta imot, lese, lagre, sammenstille og prosessere, presentere og utlevere informasjon.

– Skal du være en moderne, digital organisasjon så trenger du en
datastrategi og en dataplattform, sier hun.

– Men det handler ikke bare om verktøy. Vel så viktig er det at ledelsen bidrar til å skape en datadrevet kultur som ser verdien av å dele informasjon og kunnskap.

Tenk muligheter, de er større enn dere tror, avslutter Sæther.