Skal hjelpe unge å ta mer bærekraftige motevalg
I et forbrukersamfunn med konstant kjøpepress er unge spesielt sårbare for påvirkning. Lite kunnskap om tekstiler, hvordan ta vare på klær og grønnvasking i klesbransjen er med på å bidra til de enorme utslippene tekstiler gir. Disse utfordringene ble utgangspunkt til en ny løsning for å hjelpe unge i en mer bærekraftig retning.
NF&TA
Lesetid: 5 min

Skjermbilde av vev.eco forside
"Vi er utrolig stolte av vår nye nettplattform «VEV.eco» som skal veilede unge til å ta bedre valg og være go-to stedet for bærekraftig mote og sport. Sammen med Crayon Consulting har vi dykket ned i målgruppens vaner, holdninger, utfordringer og behov. Vi tror og håper at med VEV vil vi lykkes med å treffe de unge og bidra til å skape en grønnere trend og nye forbruksmønstere."
Linda Refvik
CEO, NF&TAEt digitalt hjelpemiddel for bærekraftig og etisk mote
«VEV» er en nett- og applikasjonstjeneste som skal være en kilde til bærekraftig mote. Innholdsplattformen har som mål å engasjere unge til å handle mer bærekraftig og etisk og få klærne til å vare lenger. Tjenesten skal gjøre det enkelt å finne god informasjon om grønt og ansvarlig forbruk og lære og oppfordre unge til å ta bedre vare på klær i form av enkle guider og engasjerende artikler. Brukere får også en oversikt over reparasjonssteder, skreddere og bruktbutikker gjennom kart som er tenkt å bli en nasjonal tjeneste.

Kart over reparasjonssteder
Vev er utviklet som en nettside, laget og designet som en applikasjon på mobil ‘mobile first’, og kan lastes ned i nettleseren som en applikasjon på mobil eller PC og brukes uten internett.




Kunsten å engasjere de unge på nett
Løsningen er tilpasset unge i aldersgruppen 16 til 21 år. Det er en utålmodig målgruppe der man har ca. 7 sekunder til fange interessen deres. Plattformen må derfor være rask og engasjerende. Dermed er det lagt stor vekt på funksjoner for å holde på oppmerksomheten og gi kunnskap på en engasjerende måte. I hele utviklingsfasen har teamet optimalisert løsningen gjennom lavterskel kontinuerlig testing av appen med målgruppen. Vev er optimalisert for lett navigering av innholdet og handlingene er forenklet, oppmuntrende og gjennomførbart som skal bidra til å senke terskelen for mer bærekraftig forbruk av tekstiler.
Øke bevisstheten gjennom klimakalkulator og tilpasset innhold
For å finne ut av hvordan øke bevisstheten til målgruppen om eget forbruk best mulig, ble det holdt en tverrfaglig idéprosess med utviklere, designere og representanter fra NF&TA. Resultatet ble en forskningsbasert klimakalkulator der brukerne fyller ut informasjon om eget forbruk og får ut data på hva det tilsvarer i utslipp, men på en positiv måte. Klimakalkulatoren skal være på forsiden og legge grunnlaget for det videre personlige innholdet som eksponeres.
På denne måten vil enhver bruker få skreddersydd innhold etter sine utfordringer og oppleve at deres problem blir løst raskt. Kalkulatoren henter ut forskningsbaserte resultater fra klimakalkulatoren Ducky.

Klimakalkulator i Vev
Visuelt design, video og korte tekster
Gjennom prosjektet har det blitt lagt vekt på enkle og engasjerende funksjoner. Blant annet er ‘Scrollytelling’ en funksjon som vi har tatt i bruk som i dag brukes mye på viktige artikkelsaker hos nettavisene. Med store bakgrunnsbilder eller videoer, har hver side en kort tekst for at brukeren raskt og enkelt skal kunne få med seg innholdet. Som en løsning for “alle” kan brukerne i guidene velge om de vil se video eller lese tekst.
Ungdom mangler grunnlag for å ta bærekraftige valg
For utviklingen av løsningen er det tatt utgangspunkt i innsikten hentet ut gjennom dybdeintervjuer med målgruppen. Her kom det frem at redesign og gjenbruk er kult, men det må tilgjengeliggjøres og fremstå som enkelt. I dag er det vanskelig å finne informasjon om hva som er bra for miljøet og ikke, samt mye usikkerhet blant unge rundt miljøpåvirkningen av ulike tekstiler som for eksempel polyester og resirkulert materiale. Klesaktørenes promotering av ‘bærekraftige’ plagg er også mange skeptiske til.
Gjennom et tett samarbeid med NF&TA og nøye innsiktsprosess har vi utviklet en løsning vi er stolte av å kunne presentere for dagens unge og vi er spente på å se det bli tatt i bruk. Engasjementet har vært stort og dette har vært et utrolig kult prosjekt for teamet i Crayon Consulting å jobbe med.

Espen Bergh
Forretningsutvikler, Crayon ConsultingFra aksjon til tjeneste for adferdsendring
Vev begynte som en tekstilaksjon og nettverk i sosiale medier ‘Movement for Sustainable Textiles» (MoST) i 2015 og ble til en dugnad for å minske forbruket gjennom blant annet gjenbruk, reparasjoner, redesign og utleie. Planen videre for Vev er å bli et møtested for dialog mellom bedrifter og forbruker. Målet er å samhandle om holdningsendring og praksis, i overgangen til en mer bærekraftig produksjon og forbruk.
MoST er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom aktører innen norsk mote- og tekstilbransje, miljøorganisasjoner, nye kleskonsepter og tekstilgjenvinnere.
Et resultat fra Hackaton 2023
Prosjektet med Vev begynte som et oppdrag fra NF&TA under vårt interne Hackathon i februar 2023. Her samlet vi 200 av våre ansatte for å hjelpe næringsklyngen som teknologi- og forretningspartner for en mer bærekraftig tekstilbransje. En av utfordringene som skulle løses var å øke kunnskap i befolkningen, der en lignende løsning ble presentert. Siden Hackathonet har vi samarbeidet om utviklingen og har flere andre spennende prosjekter på gang.

Linda Refvik, CEO i NF&TA på Hackathon 2023 for en grønnere tekstilbransje
Besøk nettsiden her: https://www.vev.eco/
Om NF&TA
NF&TA er næringsklyngen for aktører i den norske mote- sport og tekstilbransjen. Klyngen mobiliserer bedrifter, innovasjonspartnere, utdanning og forskning for å samarbeide om å utvikle en verdiskapende og bærekraftig fremtid. Med bredt partnerskap nasjonalt og internasjonalt, jobber de tett med myndigheter og politiske virkemidler.

13.03.2023
Inmeta Hackathon 2023: Impacting the Future of Textiles
Februar 2023 holdt vi Hackathon i samarbeid med vår kunde, NF&TA for en mer bærekraftig tekstilbransje

10.04.2024
Impacting the future of Green Energy
For å fremme det grønne skiftet er kompetanse og teknologi avgjørende for energibransjen. Eidsiva, Norges største regionale energi- og telekomselskap, betjener nær én million kunder på Østlandet. Selskapet kan være en pådriver for å møte klimautfordringene med økt nettverkskapasitet, ny fornybar energi og digitale løsninger. Hvordan Inmeta kan hjelpe Eidsiva og fornybare næringen med å bruke data og teknologi til å drive det grønne skiftet, var temaet for årets Hackathon.