Slik migrerte vi Elvias nettsted over på Optimizely på 60 dager
Når nettsiden er en kritisk kanal, kan ikke en plattformendring stoppe driften og hverdagen. I samarbeid med Crayon Consulting migrerte nettselskapet Elvia hele sitt nettsted fra Contentful til Optimizely. En kompleks migrering gjort på rekordtid, innenfor budsjett som førte til bedre redaktørflyt og kundeopplevelse.
Elvia
Lesetid: 5 min

Fra venstre: Jørgen Tonvang, Crayon Consulting og Tommy Høglund Olsen, Optimizely
Som Norges største nettselskap har Elvia et stort ansvar for kritisk infrastruktur. Elvia.no er startpunktet for rundt 900 000 kunder som ønsker hjelp, informasjon eller oppdateringer om strømnettet. Nettsiden deres er tungt trafikkert og fungerer som en kritisk kommunikasjonskanal, spesielt ved strømbrudd, fakturaspørsmål eller endringer i kundeforhold.
Elvia er en del av Eidsiva-konsernet, som våren 2025 besluttet å samle alle selskapenes nettsteder på én felles plattform. Målet var å konsolidere kompetanse og utnytte stordriftsfordeler. Som en del av denne strategien skulle hele elvia.no migreres fra Contentful til Optimizely.
For Elvia innebar dette overgangen til et helt nytt CMS, med flere krevende rammebetingelser:
- Kort tidsfrist
- Stramt budsjett
- Få interne ressurser
- Store krav til integrasjoner og funksjonalitet
Heldigvis for oss kunne Crayon Consulting "alt" om Optimizely og viste stor evne og vilje til å forstå Elvias behov. Crayon Consulting leverte det vi hadde avtalt, og det virket.
Reidunn Mulehamn
Webredaktør, ElviaFokus på kunde– og redaktøropplevelsen
Knapphet med tid, kost og ressurser er ikke uvanlig for slike prosjekter. Her stilte erfarne konsulenter fra Crayon Consulting med sterk kompetanse og et tverrfaglig team. Sertifiserte Optimizely-utviklere, arkitekter, og fageksperter innenfor design og brukeropplevelse jobbet smidig og i tett samarbeid med Elvia fra første dag. Sammen sikret de en vellykket overgang til Optimizely, på tid, innenfor budsjett og med høy kvalitet.
Prosjektet inkluderte integrasjon med blant annet:
- Salesforce
- Strømbrudd-kart
- Chat-løsning
- Webskjemaer til kundesenter og andre deler av organisasjonen
Crayon Consulting sørget for at løsningen både dekket både Elvias behov med «standardpakken» i Optimizely, samt redaktørenes og kundenes behov, og skreddersydde utviklingen der det trengtes.
Mer effektiv arbeidshverdag og frihet for redaktørene
For Elvias redaktører var overgangen til nytt CMS preget av både spenning og usikkerhet, særlig med en stram tidsplan og få interne ressurser. Løsningen var å gjenbruke og tilpasse eksisterende komponenter fra konsernet. Det gjorde det mulig å få designet raskt på plass og gjennomføre flytting av innholdet effektivt. Samtidig åpnet prosjektet for å forbedre og omstrukturere innholdet – en mulighet man sjeldent har i en travel hverdag.
Samtidig krevde enkelte områder skreddersøm, som for eksempel integrasjonen mot Salesforce. Her fikk redaktørene stor nytte av Optimizelys fleksible skjemabygger som ga dem mer kontroll over brukerreisen og mulighet til å tilpasse skjemaer etter egne behov.
Resultatet ble en løsning som både effektiviserte arbeidsflyt- og arbeidsmetodikk, og ga redaktørene større frihet og kontroll, uten å gå på kompromiss med kvaliteten.
Gjenbrukbar rigg for raske CMS-migreringer
«Som konsulenter ser vi at mange kunder har de samme stramme rammevilkårene som Elvia. Derfor har vi jobbet med å få til en løsning for å hjelpe kundene våre med å komme raskt over på ny plattform på en god og effektiv måte. Med mange års erfaring fra utvikling på Optimizely CMS har vi utviklet en ferdig rigg basert på velprøvde prinsipper, skreddersydd for å løse de mest vanlige utfordringene vi møter i komplekse webprosjekter,» sier Jørgen Tonvang, konsulent i Crayon Consulting.
Riggen Crayon Consulting har satt sammen består av:
- Robust og pragmatisk teknologi
- Fleksibel gjenbruk av komponenter
- Effektiv etablering av nye nettsteder
- Sørge for at løsningen er skalerbar og fremtidsrettet
Verdier skapt med trygghet og kompetanse
Tett oppfølging, tilgjengelighet og kompetanse er noen av egenskapene Elvia trekker frem som førte til et vellykket prosjekt:
«Med utgangspunktet vi hadde med altfor tidsoptimistisk løp var fallhøyden stor. Tech-teamet i Crayon Consulting viste seg å være en liten, men meget kompetent gjeng – hyggelige, løsningsorienterte og flinke til å komme med ideer og forbedringsforslag. Vi følte oss trygge hele veien. Crayon Consulting var tilgjengelige for spørsmål og sparring, og det var gull verdt for å holde tempoet oppe og ta riktige beslutninger," sier Reidunn Mulehamn, Webredaktør i Elvia.
Få bistand fra vårt sterke Optimizely-miljø
Vil du vite mer om hvordan vi kan bidra med Optimizely? Enten du allerede drifter på Optimizely eller vurderer å bytte plattform, tar vi gjerne en prat med deg.

Ta kontakt med vår Peter Botheim, salgleder for ehandel og plattform direkte på peter.botheim@crayon.no eller +47 952 77 369.
I Crayon Consulting er vi stolte å ha et av landets mest erfarne Optimizely-miljø, er gullpartner og leverer alt fra komplekse nettportaler, til e-handel, samt B2B/B2C-løsninger. Våre sertifiserte konsulenter prioriterer redaktørvennlighet, brukeropplevelse, ytelse og sikkerhet.
Vil du slå av en prat med meg?

Peter Botheim
Salgsleder ehandel og nettportal | HamarSe mer om hvordan vi jobber med Optimizely

Den Norske Turistforening
Samlet 200 nettsider på en digital plattform
I samarbeid med Crayon Consulting samlet DNT alle data i ett grensesnitt for å skape en bedre tjeneste for turfolket og DNT sine medlemsforeninger.

Miljøagentene
Fra innsikt til grønnere nettside
Samarbeid for et nettsted skal styrke bevisstheten om miljøvern hos barn