Crayon Consulting logo

Kanalstrategi og informasjonsarkitektur

Hvor hører informasjon hjemme? På intranettet i SharePoint, i Viva Engage (Yammer), i Teams, eller kanskje i personalhåndboken, dokumentarkivet, kvalitetssystemet eller et fagsystem?

Ta kontroll over internkommunikasjon i Microsoft 365 med gode rutiner og retningslinjer for bruk av kanaler.

Når vi jobber med internkommunikasjon, intranett eller digital samhandling sørger vi alltid for at en kanalstrategi eller kanalveileder er forankret og etablert før brukerne slippes på de nye løsningene. God innholdsforvaltning er viktig for at informasjonen er korrekt, relevant og oppdatert.

Crayon Consulting fasiliterer workshops med fokus på informasjon, kommunikasjon, kategorisering og eierskap. Resultatene benytter vi til å definere blant annet:

  • Informasjonshierarkier, områdestrukturer og globalmenyer
  • Innholdstyper
  • Taksonomier for kategorisering, klassifisering og tilganger
  • Team og områdemaler
  • Kanal- og mappestrukturer

Retningslinjer for samhandling og informasjonsdeling

En kanalstrategi har ingen effekt hvis den ikke kommuniseres tydelig. Intranettet kan være et godt sted å legge ut kanalstrategien. Strategien bør også være en del av endringsledelse, intern opplæring og onboarding-prosesser.

Retningslinjene må ta for seg de ulike verktøyene og hvordan de er tenkt å brukes. Verktøy som omfattes, er gjerne SharePoint, Teams, Outlook og Viva Engage i Microsofts skyplattform, spesielt Microsoft 365. I tillegg bør verktøy som Slack, Workplace og tilsvarende også inkluderes i kanalstrategien.

Eksempel på kanalstrategi

En kanalstrategi kan kommuniseres enkelt og greit. Her er et eksempel på hvordan vi gjør det i Crayon Consulting: