Crayon Consulting logo

Kompetanseheving, Ambassadører, virtuelle agenter og Viva Learning

Microsoft 365 er en omfattende plattform med mange verktøy, som åpner for helt nye måter å jobbe på. Hvordan kan vi sette organisasjonen vår i stand til å bruke teknologien på riktig måte? Hvordan løfter vi oss fra dagens bruk til å realisere gevinstene som skyteknologien lover oss? Lær hvordan vi jobber med fysiske ambassadører, digitale agenter og nye verktøy for kompetanseheving.

Veien videre er Puzzleparts konsept for å bistå kunder med å videreutvikle bruken av Microsofts skyplattform (Microsoft 365, Dynamics 365 og relaterte teknologier).

Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.

24.01.2022

Lesetid: 3 min

Ambassadørnettverket på Øvre Romerike

Hovedattraksjonen i webinaret var Gøril Gjøystal, prosjektleder i Digitale Gardermoen IKS (DGI). Gøril har ansvaret for innføringsprosjektet for Microsoft 365 i de fem kommunene Eidsvoll, Gjerdrum, Hurdal, Nannestad og Nes.

Puzzlepart har bistått DGI i flere år, blant annet i forbindelse med planlegging av innføringsprosjektet. Høsten 2021 gjennomførte vi en serie med «kickoffs» for hundrevis av ambassadører og ledere i hver kommune. I webinaret har Gøril en samtale med Tormod Guldvog, markedsdirektør i Puzzlepart, om erfaringer fra arbeidet med ambassadørnettverket i DGI.

Virtuelle Vigdis - den virtuelle ambassadøren

En utfordring i mange prosjekter er kommunikasjon over tid. I Puzzlepart har vi jobbet mye med automatisering av informasjon til ambassadører og prosjektdeltakere. «Virtuelle Vigdis» er en automatisert agent som har blitt utviklet over tid for å bidra til å løse dette på en smidig måte.

Senior løsningsarkitekt i Puzzlepart, Torill Svantorp, fortalte om hvordan Vigdis er konstruert. Torill forklarte også hvorfor Vigdis er en viktig brikke i arbeidet med endringsledelse.

Nye verktøy for kontinuerlig læring i Microsoft 365

Microsoft satser mye på å gjøre læringsverktøy tilgjengelig, blant annet i Teams, som brukere kan benytte seg av ved behov. Petter Skodvin-Hvammen, Sjefkonsulent i Puzzlepart, demonstrerte Viva Learning fra Microsoft. Dette er en plattform for læringsinnhold. Viva Learning lar virksomheter publisere eget opplæringsmateriell, og gjennom betalte lisenser kan innhold fra kommersielle læringspartnere gjøres tilgjengelig.

Petter demonstrerte også Puzzleparts løsning «Smart 365», som er neste versjon av det som for mange kunder er kjent som «Hjelpesenteret». Dette er et verktøy utviklet av Puzzlepart over flere år, og som gjør retningslinjer, veiledninger, videoer, kurs og tips tilgjengelig i Microsoft Teams. Løsningen kan kobles til Viva Learning og danner et ganske komplett verktøy for intern kompetanseheving, både på M365-plattformen og andre verktøy som er viktige for organisasjonen.

Illustrasjon av Virtuelle Vigdis
Skjermbilde av Viva Learning

Vil du slå av en prat med meg?

Tormod Guldvog

Markedsdirektør

Relatert innhold

DGI Workshop. Bilde fra gruppearbeid.

Digitale Gardermoen IS

Workshops for hundrevis av ambasadører og ledere

Microsoft 365 krever endringsledelse. For mange fremstår nok et innføringsprosjekt med Microsoft 365 som et rent IT-prosjekt. I realiteten handler det mye mer om mennesker. Microsoft 365 rører ved de mest grunnleggende tingene vi gjør i jobben: Snakke med kolleger, jobbe sammen i team, samhandle på dokumenter og løse oppgaver. Endringsledelse handler i korte trekk om å være forberedt på at ny teknologi og nye verktøy utfordrer måten vi jobber og samhandler på. Dette kan være svært krevende for ledere og ansatte. God planlegging og nøye forberedelser er forutsetninger for å hente ut de gevinstene man ønsker seg. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.

Bilde av kollegaer som snakker sammen forran PC-skjerm

Tekna

Teams for tillitsvalgte i Tekna

Med over 4 000 tillitsvalgte og frivillige fordelt på hundrevis lokalavdelinger, organisasjoner, komiteer og utvalg er det et stort behov for digital samhandling i Tekna. For å kunne administrere og gi brukerstøtte med en liten IT-avdeling er Tekna avhengige av automatisering og selvbetjening. Puzzlepart har hatt gleden av å kunne hjelpe Tekna med innføring av Microsoft Teams, automatisering og integrasjon med medlemsregisteret, samt utvikling av Teams-apper og integrasjoner som gir tillitsvalgte enklere tilgang til viktige løsninger og informasjon. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.

Microsoft Teams Foto: Crayon Consuliting

Forbedre samarbeidet i bedriften med Microsoft Teams

Les om hvordan Microsoft Teams kan styrke samarbeidet i organisasjonen din. Viktige funksjoner og fordeler for bedrifter.