Crayon Consulting logo

Ambassadører klare til dyst i Gardermoregionen

Microsoft 365 krever endringsledelse. For mange fremstår nok et innføringsprosjekt med Microsoft 365 som et rent IT-prosjekt. I realiteten handler det mye mer om mennesker. Microsoft 365 rører ved de mest grunnleggende tingene vi gjør i jobben: Snakke med kolleger, jobbe sammen i team, samhandle på dokumenter og løse oppgaver.

Endringsledelse handler i korte trekk om å være forberedt på at ny teknologi og nye verktøy utfordrer måten vi jobber og samhandler på. Dette kan være svært krevende for ledere og ansatte. God planlegging og nøye forberedelser er forutsetninger for å hente ut de gevinstene man ønsker seg.

Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.

Digitale Gardermoen IS

Lesetid: 3 min

Workshops for hundrevis av ambassadører og ledere

Flere hundre ambassadører og ledere fra alle deler av kommunene har blitt rekruttert til prosjektet. Disse har som oppgave å være fremoverlente ansatte som skal hjelpe kolleger og egne avdelinger med å ta teknologien i bruk på en positiv måte.

For å hjelpe ambassadørene med å gjøre en god jobb, arrangerte DGI en rekke workshops i de ulike kommunene. Temaer var teknologi, endringsledelse og motstandshåndtering. Puzzlepart har fasilitert det faglige innholdet i alle workshopene, og ledet gruppearbeidet.

Tormod holder workshop om endringsledelse

Ambassadørrollen og endringsledelse

Alle deltakerne fikk grunnleggende innføring i hva Microsoft 365 er, og hvordan det vil påvirke arbeidshverdagen i kommunene. Deretter snakket vi mye om ambassadørenes arbeidsoppgaver. Hva gjør en ambassadør, og hvordan kan de hjelpe kollegene sine?

Et viktig tema har vært endringsledelse. Hva kjennetegner endringer? Hvilke konsekvenser kan de få, og hva kan vi gjøre for å være forberedt når kollegene våre får kjenne endringene på kroppen?

Vi jobbet mye i grupper. Til dette brukte vi et verktøy som heter Mural. Det er en online-tjeneste som fungerer som «tavle» der alle deltakerne jobber på samme arbeidsflate. Mural gjør det mulig for deltakerne å sitte i grupper med en eller flere PC-er og jobbe sammen på oppgaver, uten at vi trenger «fysiske» verktøy som tavle, papir, tusjer og gule lapper.

Mural er et utmerket verktøy for samhandling i workshops

Gode diskusjoner og godt humør

Når vi samles til kickoff, er det viktig med godt humør. Derfor legger vi opp til mye diskusjoner, faglig input og løsing av problemstillinger. I gruppearbeidet gikk praten gjerne høyt, og mange var kreative i bruken av Mural.

Vi utfordret deltakerne med tre perspektiver:

  • Kollegaen: Hvordan takler vi den «vanskelige» kollegaen»? Hva gjør vi når en kollega ikke vil være med på endringene?
  • Avdelingen: Hvordan kan den «nye hverdagen» med en blanding av hjemmekontor og fysisk kontor skape nye muligheter?
  • Prosjektet/kommunen: Hvilke hindringer kommer vi til å møte i prosjektet?

Å innføre Microsoft 365 og Teams blir ofte sett på som et IT-prosjekt, men det handler aller mest om mennesker og endring. Da er det viktig med strategiske partnere som Puzzlepart, som er gode på begge deler.

Gøril Gjøystad

Prosjektleder, DGI

Vil du slå av en prat med meg?

Tormod Guldvog

Markedsdirektør

Relatert innhold

Kollegaer deltar i teamsmøte

Coop Norge styrker samarbeidet med Microsoft Teams

I Puzzlepart hjelper vi virksomheter med å utnytte Microsoft 365-plattformen bedre. I et spennende prosjekt har vi bistått Coop Norge, en av landets største dagligvarekjeder, for å forbedre intern kommunikasjon og samarbeid ved hjelp av Microsoft Teams. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.

Bilde av MMG sitt kontorbygg Frysja

Møller Mobility Group

Slik fikk Møller Mobility Group kontroll på Microsoft Teams

Bilbransjen «som man kjenner den» har mildt sagt vært i endring de siste årene. Med pandemi, krig, dyrtid, og andre elementer som påvirker leveringskapasitet og folks kjøpekraft, og ikke minst økningen av antall bilmerker fra spesielt Asia, har den tradisjonelt konservative bilbransjen blitt utfordret. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.

Bilde av kollegaer som snakker sammen forran PC-skjerm

Tekna

Teams for tillitsvalgte i Tekna

Med over 4 000 tillitsvalgte og frivillige fordelt på hundrevis lokalavdelinger, organisasjoner, komiteer og utvalg er det et stort behov for digital samhandling i Tekna. For å kunne administrere og gi brukerstøtte med en liten IT-avdeling er Tekna avhengige av automatisering og selvbetjening. Puzzlepart har hatt gleden av å kunne hjelpe Tekna med innføring av Microsoft Teams, automatisering og integrasjon med medlemsregisteret, samt utvikling av Teams-apper og integrasjoner som gir tillitsvalgte enklere tilgang til viktige løsninger og informasjon. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.