En felles offentlig kommunikasjonsplattform
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har i samarbeid med Inmeta utviklet en integrasjonsmodul som virker sømløst med de vanligste sak- og arkivløsningene for å effektivisere offentlig kommunikasjon.
Direktoratet for forvaltning og IKT
Lesetid: 2 min
Offentlige virksomheter utveksler informasjon i en rekke sammenhenger. Det brukes fremdeles mye papirpost, som er kostbart, tidkrevende og i noen tilfeller ikke sikkert nok. DIFI jobber kontinuerlig med å finne gode og kostnadseffektive digitale løsninger for offentlig kommunikasjon, og i samarbeid med dem har Inmeta utviklet en integrasjonsmodul som virker sømløst med de vanligste sak- og arkivløsningene som benyttes i forvaltningen.
Adopsjon fra Netflix
Prosjektet evaluerte og adopterte flere rammeverk, som Netflix har utviklet for applikasjoner basert på mikrotjenester. Offentlig IT deler mange utfordringer med strømmegiganten, og har de samme kravene til oppetid, robusthet og akseptable responstider under høy last.
Hva oppnås?
Når programvaren tas i bruk i hele landet, vil man oppnå store besparelser og forenklinger i den offentlige saksbehandlingen. Det kreves minimalt med opplæring og innebærer så og si ingen praktiske forandringer for brukeren. Teorien om at dagens systemer skal kunne konfigureres til å sende meldinger over eksisterende transportinfrastrukturer, uten behov for oppgraderinger eller endringer, har også vært et viktig poeng fra et samfunnsøkonomisk perspektiv – fordi slike endringer er svært kostbare.
Prosessen
Inmeta gjennomførte en praktisk prøve (Proof of concept) i samarbeid med kunden, og deretter et pilotprosjekt der Kontoret for voldsofferesrstatning i Vardø, Sivilrettsfovaltningen i Oslo, Fylkesmannen i Sogn og Fjordane og Difi var deltagere. Etterhvert som programvaren kontinuerlig testes, justeres og forbedres, skal den rulles ut i hele landet.
Metoder
- Kanban
- Lean startup
- Proof of concept
- Minimum viable product
Kompetanse
- Java
- Micro services
- Web services
- REST
- Sprint Boot
- Docker
- ELK
- Elektronisk dokumentutveksling
Les mer om hvordan vi jobber med systemutvikling og teknologi.
Flere kundehistorier

Coop Norge styrker samarbeidet med Microsoft Teams
I Puzzlepart hjelper vi virksomheter med å utnytte Microsoft 365-plattformen bedre. I et spennende prosjekt har vi bistått Coop Norge, en av landets største dagligvarekjeder, for å forbedre intern kommunikasjon og samarbeid ved hjelp av Microsoft Teams. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.

Fra Google Workspace til Microsoft 365
Hvordan planlegge for en trygg og smidig overgang? I selskaper der ansatte bruker flere ulike plattformer for samhandling, er det lurt å standardisere på en felles metodikk for kommunikasjon og fillagring. En av våre kunder ønsket å innføre Microsoft 365 som felles samarbeidsplattform i selskapet, og dermed fase ut andre systemer. Men blant brukerne var det mange ulike ønsker og preferanser, og ikke minst forskjellige, innarbeidede rutiner. Hvordan samordne dette på en mest mulig smidig måte? I denne bloggposten deler vi erfaringer fra innsiktsarbeid hos en kunde som går fra Google til Microsoft. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.