Intranett og samhandlingsplattform for FHI
I samarbeid med Folkehelseinstituttet har Crayon Consulting gjennomført både forprosjekt og hovedprosjekt for nytt intranett og samhandlingsplattform, som er en del av en overordnet digitaliseringsplan.
Folkehelseinstituttet
Lesetid: 3 min

Ta pulsen på organisasjonen
Å ta hensyn til både faglige, organisatoriske og menneskelige interesser har vært viktig i denne prosessen. Trivsel på en arbeidsplass er forankret i gode systemer, som lar den ansatte bruke mest mulig tid på det som faktisk skal gjøres.
Å bidra til kulturbygging i form av økt tverrfaglig samarbeid i en så stor og kompleks organisasjon, har vært en morsom utfordring. Vi løste denne gjennom å lage en modul som viser pågående temaer hos FHI, og kobler dem opp mot ansatte, dokumenter og prosjekter. En enkel og effektiv løsning for å få bedre oversikt over hele organisasjonen.
Sluttrapporten
Da prosjektet var ferdig, endte vi opp med en omfattende rapport på over 150 sider. For å videreføre tanken om god oversikt, valgte vi også å trykke denne som en bok. Å faktisk kunne holde i rapporten, enkelt manøvrere frem og tilbake, og ha den med seg overalt uten å måtte åpne en datamaskin, ble meget godt mottatt hos kunden.
Resultat
Skrittet inn til den digitale arbeidsplass vil spare de ansatte i Folkehelseinstituttet for dyrebar tid, ressurser og frustrasjon. De vil oppleve et bedret overblikk, økt forståelse for instituttets helhet og bli inspirert til økt tverrfaglig samarbeid. Mindre tid på byråkrati er lik mer tid på forskning. Slikt bidrar til enn sunn kultur, forankret i organisasjonens DNA.
Crayon Consulting forsto vårt særpreg, de så hva vi er. Jeg er imponert over måten de klarte å ta essensen fra våre tilbakemeldinger og informasjon.
Torunn Gjerustad
Prosjektleder og Seniorrådgiver i kommunikasjonsavdelingen, FolkehelseinstituttetProsess
For å oppnå best mulig dialog og forankring i hele organisasjonen, ble det opprettet en prosjektgruppe på 10 deltakere fra FHI, som representerte instituttets faglige spennvidde. To ukentlige møter med denne gruppen sikret den nødvendige fremdriften i prosjektet.
Metoder
- 18 intervjuer
- Kreative workshops
- Spørreundersøkelse
- Html – CSS Prototyping
- Brukertest
- Geriljatesting
Kompetanse
- Forretningsrådgivning
- Prosjektledelse
- Løsningsarkitektur
- SharePoint-utvikling
- Informasjonsarkitektur
- Interaksjonsdesign
- Grafisk Design

FHI.no data
Resultat
Skrittet inn til den digitale arbeidsplass vil spare de ansatte i Folkehelseinstituttet for dyrebar tid, ressurser og frustrasjon. De vil oppleve et bedret overblikk, økt forståelse for instituttets helhet og bli inspirert til økt tverrfaglig samarbeid. Mindre tid på byråkrati er lik mer tid på forskning. Slikt bidrar til enn sunn kultur, forankret i organisasjonens DNA.
Les mer om hvordan vi jobber med brukeropplevelse og design.
Flere kundehistorier

Fra Google Workspace til Microsoft 365
Hvordan planlegge for en trygg og smidig overgang? I selskaper der ansatte bruker flere ulike plattformer for samhandling, er det lurt å standardisere på en felles metodikk for kommunikasjon og fillagring. En av våre kunder ønsket å innføre Microsoft 365 som felles samarbeidsplattform i selskapet, og dermed fase ut andre systemer. Men blant brukerne var det mange ulike ønsker og preferanser, og ikke minst forskjellige, innarbeidede rutiner. Hvordan samordne dette på en mest mulig smidig måte? I denne bloggposten deler vi erfaringer fra innsiktsarbeid hos en kunde som går fra Google til Microsoft. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.

Tine
Nytt kommunikasjonsverktøy styrket kultur og samhandling
TINE forbedret kommunikasjon og samhandling med Workplace.