Puzzlepart på Arctic Cloud Developer Challenge 2024
Arctic Cloud Developer Challenge (ACDC) er en årlig hackathon som samler utviklere, IT-profesjonelle og teknologi-entusiaster for å utfordre dem til kreativ bruk av skyteknologi. I løpet av en intens og lærerik helg får team fra ulike leverandører muligheten til å utforske, innovere og utvikle løsninger som adresserer reelle forretningsbehov, mens de konkurrerer om anerkjennelse og tar del i spontane utfordringer. Vårt team fra Puzzlepart deltok med stor entusiasme, klare til å dykke ned i teknologien og skape noe innovativt på kort tid.
Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.
08.02.2024
Lesetid: 4 min

Fra venstre: Øistein, Tin og Remi rigger klar arbeidsplassen. Pallen som viser rangeringer med Super Mario-tema. Lagbilde med Øistein, Tin, Remi og Sindre, lagnavn "PzlPlumbers".
Årets tema var Super Mario/retrospill, og under deltakelsen hadde vi fire sentrale kategorier å fokusere på, hver med sitt unike fokus:
- Utmerket Brukeropplevelse: Målet var å skape en visuelt tiltalende og engasjerende brukeropplevelse som overgår forventningene med sin enkelhet, attraktivitet og et design som skinner.
- Størst Forretningsverdi: Her konsentrerte vi oss om løsninger som kunne gjøre en ekte forskjell i den virkelige verden, med praktiske, gjennomførbare ideer som tilbyr konkret verdi for bedrifter.
- Pandoras Boks: "Out of the Box Fun", hvor vi ble oppfordret til å slippe løs vår villeste fantasi for å skape løsninger som ikke bare er teknisk imponerende, men også ekstremt underholdende.
- Killer AI: Denne kategorien utfordret oss til å utforske de grenseløse mulighetene innen kunstig intelligens, fra maskinlæring til nevrale nettverk, for å utvikle banebrytende løsninger.
Gjennom brainstorming landet vi raskt på en idé vi mente var kreativ, forretningsnyttig og samtidig underholdende. Vår utfordring denne helgen ble dermed å skape det unike spillet "Koopas AI Challenge" for folk som ønsker å lære hvordan man best praktiserer kunstig intelligens (AI).

Skjermbilde av spillet "Koopas AI Challenge" og eksempler på funksjonalitet
"Koopas AI Challenge" er et spill basert på Super Mario-universet, hvor man som Mario navigerer gjennom plattformene samtidig som man lærer om AI. Vi valgte å integrere spillet som en PCF-komponent i en Power Page, og ved å bruke React sammen med et tredjepartsbibliotek kalt Phaser for spillmekanikken, klarte vi å skape en sømløs og brukervennlig opplevelse. Spilleren møter på karakteren Koopa underveis, som gir brukeren oppgaver relatert til AI, for eksempel prompting og Copilot, med poeng tildelt for løste oppgaver.
For å lagre data som brukerprofiler, progresjon, poengsum og oppgavedetaljer, benyttet vi Dataverse. Vi integrerte også en Copilot-chat i Power Page, hvor brukere kan stille spørsmål om spillet og relaterte emner.
I løpet av hackathonet var arbeidsfordelingen blant oss fire utviklere nøye planlagt for å maksimere effektiviteten og dra nytte av den enkeltes spesialkompetanse.
Sindre tok på seg oppgaven som lagleder, samt støttet Remi som tok hovedansvaret for å utvikle PCF-komponenten. Remi har gode forkunnskaper i React utvikling, noe som gjorde at det falt naturlig for han å ta hovedansvaret her. Sindre har også jobbet med dette før, men i mindre grad og ville derfor utfordre seg selv ved å ta del av utviklingsprosessen rundt komponenten. Begge var derimot nye til Phaser, noe som gjorde at de begge fikk en bratt og fin læringskurve rundt bruken av dette biblioteket. Samtidig sørget Øistein og Tin for at vår bruk av Dataverse var optimalisert for lagring av spilldata, integrasjonen av Copilot-chatboten for å forbedre brukeropplevelsen og rapporter som viser progresjon og annen statistikk.
Det mest givende aspektet ved dette prosjektet var å se hvordan individuelle bidrag smeltet sammen til en enhetlig, funksjonell løsning. Å jobbe så tett under tidspress, med rom for kreativ utfoldelse innenfor temaene vi ble tildelt, var utvilsomt høydepunktet for teamet. Det ga en unik mulighet til å utforske nye teknologier og innovasjonsmetoder sammen.
Selv om vi er stolte av det vi oppnådde, er det alltid rom for "hva om"-tanker. Vi skulle ønske vi hadde hatt mer tid til å utforske større omfang AI implementasjon, som vi tror kunne ha tatt prosjektet vårt til nye høyder. Til tross for dette, står vi igjen med en god følelse av løsningen vi har utviklet, og dratt med oss mye lærdom på veien.
Vil du slå av en prat med meg?

Sindre Furulund
Utvikler
10.02.2024
Er stømnettet egentlig fullt?
Vi kan drifte nettet smartere og utnytte kapasiteten bedre med data og AI – skriver Andreas Sandvin, Forretningsrådgiver i Inmeta

06.12.2023
Beste praksis med Microsoft Teams
Microsoft Teams har i løpet av noen få år blitt «allemannseie», og mange av oss bruker det nå daglig. Men noen opplever at Teams kan være slitsomt å forholde seg til, på grunn av mye «støy» og mange ukjente funksjoner. I den nye episoden av podcasten PzlPod får du gode råd som gjør Teams-opplevelsen bedre for alle. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.

13.01.2024
Velkommen til PzlPod
PzlPod er vårt bidrag til kompetansedeling innen endringsledelse, brukeradopsjon, utvikling og utnyttelse av Microsofts skyplattform. I denne podcasten vil dere høre intervjuer og samtaler med ansatte, kundeintervjuer fra ulike prosjekter og episoder med aktuelle temaer. Denne artikkelen ble publisert av Puzzlepart før navnebytte 01.01.2025.